E-fulfilment uitbesteden: kwestie van gezond verstand!
De intrede van e-commerce in ons dagelijkse leven betekent een gigantische verandering in hoe en waar we onze aankopen doen. Dit gewijzigde aankooppatroon heeft echter ook gevolgen voor de logistieke bedrijven die ervoor zorgen dat het pakje dat jij gisteravond online bestelde vandaag netjes bij jou thuis wordt afgeleverd. Dat proces is ook bekend onder de naam e-fulfilment. Wist je dat e-fulfilment uitbesteden steeds populairder wordt?
Order handling steeds complexer
Dat is natuurlijk geen toeval. Steeds meer handelaars vinden de weg naar e-commerce en starten met een eigen webshop. De logistieke organisatie om de levering van de bestellingen in goede banen te leiden wordt steeds complexer en alsmaar veeleisender. Daarom vertrouwen steeds meer webshopeigenaars op externe bedrijven voor het uitbesteden van e-fulfilment. De vele voordelen hiervan wegen nu eenmaal niet op tegen de zware imagoschade die een slecht functionerende logistieke organisatie tot gevolg heeft. Niets is zo slecht als een handling-service die onvoldoende werkt om klanten definitief naar de concurrentie te verjagen.
Specifieke knowhow
Talloze bedrijven zijn steeds beter georganiseerd om jou als webshopeigenaar de best mogelijke service te verlenen bij het uitbesteden van e-fulfilment voor je webshop. Hoe gaat dit concreet in zijn werk? Via een warehouse managementsysteem dat gekoppeld is aan de webshop wordt elk nieuw order zo snel mogelijk gepickt. Daarna worden de bestelde goederen zorgvuldig verpakt en voorzien van een adresetiket en pakbon. Via het leveringssysteem wordt een leveringsaanvraag opgemaakt waarna de goederen zo snel mogelijk worden verstuurd voor aflevering bij de klant. Enkele zaken die van zeer groot belang zijn binnen e-fulfilment zijn snelheid, flexibiliteit, efficiënt voorraadbeheer, transport en een breed aanbod aan afleveropties. Webshopeigenaars met een eigen magazijn en logistieke organisatie missen vaak de specifieke knowhow binnen de logistieke ketting om snel en efficiënt mee te kunnen in de concurrentiestrijd voor de consument.
Het uitbesteden van e-fulfilment geeft hierop een perfect antwoord. Doordat e-fulfilmentbedrijven zich elke dag verder specialiseren met de nieuwste technieken en informaticasystemen kunnen ze veel sneller inspelen op deze concurrentieslag.
Retourverwerking
E-fulfilment blijft echter niet langer beperkt tot het klaarmaken, versturen en afleveren van een bestelling. Ook de verwerking van retourzendingen wordt hoe langer hoe meer geïntegreerd in het e-fulfilmentproces. De klant verwacht vandaag namelijk ook een vlekkeloze behandeling van de goederen die hij om gelijk welke reden wil terugsturen. Ook in dit geval is een goede en snelle retour-organisatie van levensgroot belang om dit correct te laten verlopen.
Kortom, e-fulfilment uitbesteden levert je steeds de meest up to date logistieke afhandeling op die je toelaat steeds mee te zijn met je concurrenten. En misschien nog het belangrijkste: jij hoeft je niet langer het hoofd te breken over logistieke problemen.