Je naamsbekendheid vergoten – de beste 4 tips
Een bedrijf wil bekend zijn. En dan wel op een positieve manier. Wanneer je bekend bent, en je doelgroep weet wie je bent en wat je doet, zal je eerder benaderd worden dan wanneer je niet bekend bent. Oftewel, je zult meer producten verkopen, diensten leveren en dus meer omzet genereren.
Wat is naamsbekendheid?
Naamsbekendheid betekent dat je ‘on top of mind’ van je potentiële klant bent. Het is een voorwaarde voor merkvoorkeur: hoe bekender je bent binnen je doelgroep hoe groter de kans is dat klanten voor jouw merk, product of organisatie kiezen en niet voor die van de concurrent.
Marketingdoelstellingen meten
Niet voor niets wordt naamsbekendheid als een belangrijke marketingdoelstelling geformuleerd. Eén van de dingen die het lastig maakt, is dat bekendheid een abstract begrip is. Je kunt het niet grijpen en het is moeilijk meten. Door onderzoeken kun je een indicatie van je bekendheid ten opzichte van andere concurrenten krijgen, maar er komt geen vast cijfer uit.
Naamsbekendheid genereren
Schreeuw het van de daken; wie je bent en wat je doet. Nou figuurlijk dan, tenzij je marktkoopman bent. Naamsbekendheid kun je op verschillende manieren realiseren. Hierbij 4 tips.
1. Social media; niet meer weg te denken uit deze tijd. Online zichtbaarheid hoort erbij. Een goede online strategie helpt je bij het realiseren van je doelen. Online zichtbaar zijn, betekent overigens niet dat je alleen maar adverteert en informatie zendt. Maar wel dat je in gesprek gaat met je doelgroep, tweerichtingsverkeer dus. Een goede communicatiespecialist kan daarbij helpen.
2. Beurzen en evenementen; of je dat nu online of offline organiseert maakt niet uit. Een beurs of event is een laagdrempelige manier voor de je doelgroep om kennis te maken met je bedrijf.
3. Investeer in promotiemateriaal; de kracht van herhaling. Wanneer je doelgroep keer op keer geconfronteerd wordt met je naam op die pen of frisbee, dan wordt dat in hun onderbewustzijn geprent. Op het moment dat zij dan een leverancier voor iets moeten kiezen, zul je automatisch meegenomen worden in de afwegingen.
4. Samen sta je sterker; zoek ook interessante samenwerkingen op. Lokale verenigingen staan eigenlijk altijd wel open voor sponsoring. Ze kunnen het geld goed gebruiken. Kijk wat past bij je merkt en imago. Of vergroot je productenaanbod of dienstenpakket door samenwerkingspartners te zoeken waarmee je samen meerwaarde kunt bieden. Bijvoorbeeld een bloemenwinkel die naast verse bloemen ook vazen verkoopt.
5. Relatiegeschenken bedrukken en verspreiden; Zorg ervoor dat je eens in de zoveel tijd je klanten bekenden en netwerk voorziet van bedrukte relatiegeschenken zodat je naamsbekendheid in ieder geval niet achteruit gaat.